Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Hospodská etuda aneb Já U zlatého tygra

Už si nevzpomenu, kdy jsem byla v hospodě naposledy, ale když jsem v ČR tak je to skoro povinnost, tudíž návrh, že se sejdeme „U tygra“ jsem nijak nerozporovala.  U Zlatého tygra mě políbila pisatelská múza...  
Průzor kryglem U Zlatého tygra

Byla jsem si jistá, že tam vydržím maximálně patnáct minut, protože si pamatuji, že tam byla vždy mlha hustá tak, že by se dala krájet a kyslíkovou masku ještě nemám, tak jsem si nedávala moc velkou naději na přežití.

Sraz jsme tam měli ve tři a já tam byla tak o deset minut více, nějací lidé už tam postávali a říkali, ať si stoupnu do fronty. Já myslela, že si dělají legraci a šla jsem se projít abych utratila čas do otvíračky. Dvě minut před třetí tam už byla skoro mačkanice a já pochopila, že s tou frontou to mysleli smrtelně vážně a že kdo pozdě chodí, sám sobě škodí a u tygra si nesedne:-). Tak jsem si tu frontu aspoň vyfotila. Ale vstupovat do hospody, kde sedával sám pan Hrabal, je pietním potěšením a štamgasti si podávají ruce s číšníky, já na to zírám jako z jara, je to jako ceremonie před nějakým hracím zápasem, každý usedne podle zasedacího pořádku na svou židli a  až se všichni usadí, z té nablýskané, zlatavě měděné pípy se začíná točit ta chmelová pochutina, pro kterou tady všichni tak rádi chodí. Ale není to jen pivem, ale neobyčejně grandiózní atmosférou a nefalšovanou typicky českou hospodou, která by měla mít již nějaký Unesco metál.

Když jsme vstupovali, tak všechny neznalé místních poměrů překvapilo, že na všech stolech je reservé. Samozřejmě i mne:-) Sedla jsem si dobře hned u stolu zleva (pohled od výčepního), protože začínají roznášet pivo proti směru hodinových ručiček, zleva je od srdce, takže je to pěkný rituál, srdeční a ... Požádala jsem jídelní lístek a hleděla do něj, kromě Coca Coly, sifonu a turka žádné jiné nealko nevedou. Marně jsem se bránila, že nepiju, prostě už přede mnou jedno s bělostně sametovou pěnou stálo. Postavila jsem ho na tácek volnou židlí před sebou a trpělivě čekala na zpozdilce.

Objednala jsem si jídlo a sifon. „Jeden sifon“ zahlásil číšník hlasitě přes celou hospodu, která rázem zmlkla a otočila se na toho exota, co tady v Hospodě s velkým H chce pít sifon. A já se ani nezarděla, jsem fakt dobrá, je mi to jedno, co si o mně kdo myslí, až na to, že jsem si na něj musela počkat minimálně půl hodiny, abych dostala za vyučenou, že tady nemám co pohledávat. Dala jsem se do řeči s lidmi okolo, Američanka s Argentincem pivo vyžahli skoro na ex a složitě si vybírali z jídelníčku. Moje společnost dorazila s drobným zpožděním v počtu dva. A ještě se ušklíbala, že žádnou kozu pít nebude místo toho, aby byla vděčná, že už má vrchovatý krýgl na stole. Za dobrotu na žebrotu:-).

Trvalo mi drahnou dobu, než jsem se začala orientovat v místně příslušné konverzaci nad pivním mokem. Tady jen drobná vsuvka, že tam v Himalájích, kde se zdržuji, se alkohol prodává výhradně ve specializovaných obchodech a nikde ho v restauraci nenajdete a opilého člověka jsem už neviděla nejméně sto roků, tož jsem se tady opravdu necítila jako ryba ve vodě, i když bych měla, protože jako mladá, jsem si v podobných putykách odseděla svoje. Ale s buddhovým klidem jsem se s tím náležitě srovnala.

Sice nechápu, proč se u piva řeší, jestli se říká punčocháče nebo štrample a proč ten kluk s holkou mluvící anglicky sedí v čepicích, ale pánům intelektuálům toto téma vydrželo nejméně na dvě piva a dobírali si ty dva, kteří jdou večer na Rusalku a mají místa uprostřed řady budou muset odbíhat několikrát za představení na toaletu s ohledem na počet piv, které zde vypili. Když jsem se rozhlédla po hospodě, tak bylo vidět, že každého ty hospodské řeči baví a já opět pochopila, proč jsem se tohoto života tak bezostyšně a ráda vzdala. Číšník se mě za celou dobu už nezeptal, zda chci něco k pití.

Ne, že bych se nebavila, to zase ne. Konečně někdo rozumný pochopil, proč neslyším na jméno Saša, když mám tak zvučné jméno Alexandra a vyprávěl příběh Františka (ten co odešel na Rusalku), že když ho na základce učitelé  vyvolávali jménem Franto, Fando atd. tak dělal, že neslyší, ale měl tak prímovní mámu, že když si jí zavolali na kobereček, tak jim zcela otevřeně vysvětlila, že se jmenuje František a že ho mají oslovovat správným jménem. A tak si ten malý kluk vzbudil respekt od celého učitelského sboru. Kdyby tam ještě byl, tak bych mu smekla poklonu. Já se do dneška neustále a dokolečka musím obhajovat, proč mi nemají říkat Sašo, když mi bylo vybráno jméno Alexandra.

Vyslechla jsem si historické vzpomínky na „tour de tvargle“ a nevím jestli pochvalu nebo impertinentní poznámku, že „píšu stejně, jako on zpívá“ (a to prý letos byli jako skupina nominovaní na Anděla).

Ale hodně jsem se zasmála, hlavně při tom, jak analyzovali, proč mi mamka říká jeptiška a jestli se to píše s p nebo b. Tak nevím, asi další impertinentně vtipná narážka, kterou jsem nepobrala.

Pak jim málem vypadly oči z důlku do  mého talíře a neopomněli to komentovat „Ty žereš maso?“ Já se domnívala, že „human beings“ jí, ale asi je to místní něžná hantýrka, jak se mluví v knajpách se slečnama v českých luzích a hájích. To, že výrazy jako ty vole a další vulgární výblitky se objevují v každé větě, nonšalantně pominu.

Nevím, co už bylo „Hifi“, ale toto slovo jsem slyšela poprvé v životě. Každopádně obsada sama pochopila, že jsem mimozemšťanka a že když si dají ještě další škopky, tak že mi začnou rašit tykadla. Tomu jsem se od srdce zasmála.

Moje dětinsky naivní dotazy, proč tady všichni vysedávají a pijí a něco užitečného nedělají či netvoří a marní své drahocenné životní časy byly zdůvodněny, že v té naší republice to jinak nejde, že se pije, aby člověk nevnímal, co se tady děje. „Aha“, pípla jsem zjihle a nějak to nechápala. Vždyť tím, že se pije, se to vlastně jen podporuje, ne? Marže z alkoholu končí ve státní kase, že? Ale vedla se témata vskutku intelektuální, jaká práva by měli mít koncesionáři a od zelené planety jsme se dostali k modré a tak podobně. Ještě jsme diskutovali na téma ašrámy a proč ty schopné mozky, které odjíždějí do zahraničí se zpět málokdy vrátí. A otcové od dětí najednou byli zjihlí a smutní.

Vlastně jsem byla moc ráda, že jsem tam nakonec v této společnosti strávila odpoledne a když jsem se o tu osobnostní polemiku podělila s pány, tak jeden z nich bravurně konstatoval: „Přesvědčení o úspěchu své cesty prohlubuji jedině tehdy, když konfrontuji tu svou s cestami druhých.“

Nezapře se, že pánové jsou umělci, poetové:-). Jsem ráda, za jejich moudra.

Samozřejmě na závěr nechyběly vtíravé dotazy, jestli jsem „jako fakt sama“, když se tak holedbám tím svým webem SAMA NA CESTÁCH a jestli mám umělé kozy nebo jen dobrou podprdu? Holt pivní seance už nejsou pro mě, možná zase až v příštím životě;-).

A k vám pánové, s kterými jsem seděla u jednoho stolu si neodpustím přidrzlou poznámku, že kdybyste si tyto hospodské dýchánky 17x odpustili, tak máte letenku na Bali!!! (Z útraty za tři lidi se mi totiž protočily panenky...:-)

PS. Tak jo, mí drazí čtenáři a čtenářky, nezatajím vám to... Nakonec jsem vypila tři piva, abych teda nebyla něco extra, a aby se pánové ješitně zaradovali, že jeptišku ukecali:-))). U Tygra se totiž nic jiného pít nedá či nesmí...

Všem vám, co čtete tyto řádky jsem připíjela virtuálně na zdraví! 

Autor: Alexandra Kropp | sobota 19.11.2016 7:00 | karma článku: 12,71 | přečteno: 399x
  • Další články autora

Alexandra Kropp

České tradice Velikonoc jsou ve světě nepochopitelné

Velikonoční svátky, jako tradiční oslava jara, jsou vždy tak trochu pomstou pro ženy. Vždy, když na to přijde a já v cizině vyprávím, jak se svátky „zmrtvýchvstání Ježíše Krista” u nás slaví, všichni nechápavě kroutí hlavami.

18.4.2017 v 7:41 | Karma: 15,46 | Přečteno: 1061x | Diskuse| Ona

Alexandra Kropp

Reflexe Sametové revoluce

Juchů juchů, 17. listopadu je tu! Co by s námi bylo, kdyby ho tenkrát v roce 1989 nebylo!? Svoboda slova, pohybu je tu...

17.11.2016 v 9:57 | Karma: 13,37 | Přečteno: 317x | Diskuse| Společnost

Alexandra Kropp

Barvy podzimu přebila paní zima

Martin na bílém koni letos skutečně přijel, i když o den dříve, ale vyzdobil mi úžasně ranní rozjímání.

10.11.2016 v 8:32 | Karma: 12,26 | Přečteno: 490x | Diskuse| Ona

Alexandra Kropp

Česká země je pestrobarevně malebná a podzimně voňavá…

Ta podzimní nádhera, jež se míhá za okny je daleko výživnější a nesrovnatelně obohacující než to, co nám nabízejí obrazovky mobilů nebo počítačů... Miluji jízdy vlakem a surrealisticky zbarvenou, šťavnatou pestrobarevnou krajinu.

5.11.2016 v 7:00 | Karma: 17,83 | Přečteno: 275x | Diskuse| Cestování

Alexandra Kropp

Dalajlámova ruka v mé dlani aneb splněná přání na počkání

Tibetský budhismus jsem studovala přes rok v přímo v kolébce indické Dharamsaly, kde sídlí Jeho Svatost Dalajláma, který tam založil instituci „Library of Tibetan Works and Archives”.

1.11.2016 v 10:20 | Karma: 10,07 | Přečteno: 528x | Diskuse| Společnost

Alexandra Kropp

Tohle je náš svět???!!! Achich ouvej...

Delší dobu žiji v ústraní, protože mě to nabíjí a vždy s potěšením sleduji, jak takovéto „trendy eco-móresy" se společnosti ukazují a prezentují na veřejnosti...

28.10.2016 v 7:00 | Karma: 10,46 | Přečteno: 363x | Diskuse| Společnost

Alexandra Kropp

Dalajláma a Halík se smějí: „Bůj je mystery"

Tato událost se datuje k 18. říjnu 2016 konference Forum 2000 na Žofíně, kde řečnily významné osobnosti.

25.10.2016 v 7:00 | Karma: 17,54 | Přečteno: 823x | Diskuse| Společnost

Alexandra Kropp

Dalajláma mezi náma vytváří rezonanci dobrosrdečnosti a výjimečnosti

Davy, když vidí Jeho Svatost nešílí, ale stojí mlčky v posvátně úctě před jeho projevy lidství, dojemnou moudrostí a osobitou velikostí. Je to právě ON, kdo jim promlouvá do duší, protože si ho váží, uctívají jako Oceán moudrosti.

24.10.2016 v 13:15 | Karma: 10,63 | Přečteno: 306x | Diskuse| Společnost

Alexandra Kropp

Defenestrace na Hradě by mohla být legrace

Jeho Svatost Dalajláma je geniálním fenoménem, jenž je ve své pravdě, v jednotě s vlastní vírou a ve slově, kterým se na veřejnosti projevuje, což je v dnešním světě velice obdivuhodné.

22.10.2016 v 8:30 | Karma: 18,83 | Přečteno: 551x | Diskuse| Společnost

Alexandra Kropp

Bezprostřední dojmy po doteku Dalajlámy

Momenty v životě jsou prchavé... Ale člověk si dokáže pocity evokovat stále a jsou neměnné, pokud si je emocionálně downloaduje:-). Jako právě teď, když jsem před Galerií Mánes dostala požehnání od samotného Dalajlámy.

20.10.2016 v 12:22 | Karma: 13,68 | Přečteno: 724x | Diskuse| Společnost

Alexandra Kropp

Jeho Svatost Dalajláma se mne dotkla

Boží prozřetelnost už řídí mé činy a vede mé kroky bezprostředně hladce několik let. Před měsíci jsem se nezištně registrovala na konferenci Forum 2000 a až teď zjistila, že zde bude zářit svou přítomností Jeho Svatost Dalajláma!

19.10.2016 v 2:11 | Karma: 16,42 | Přečteno: 915x | Diskuse| Společnost

Alexandra Kropp

Jeho Svatost Dalajláma a po jedenácté Praha

Veřejné setkání s Jeho Svatostí bylo organizováno s douškou dobré vůle se záměrem dopřát lidem esenci jeho přítomnosti a vyslechnout si jeho poselství, které mají vždy oduševnělou hloubku a motivační symboliku k vědomému životu.

18.10.2016 v 7:00 | Karma: 14,68 | Přečteno: 611x | Diskuse| Společnost

Alexandra Kropp

Dalajlámu vidím častěji než moji mámu

Opět znovu a zase ta stejná písnička:Jeho Svatost jen vystrčí nos z Indie a všude jinde je to jen silná západní komerce. Kolem jednoho z nejvýznamnějších spirituálních lídrů současnosti je vždy nebývalý poprask a velký rozruch.

9.10.2016 v 8:52 | Karma: 13,04 | Přečteno: 306x | Diskuse| Společnost

Alexandra Kropp

Když můžu, pomůžu

Cestování k dobročinným akcím přímo vyzývá, i když charita je nutná i u nás doma. Když cestujete a vnímáte dostatečně, co se kolem vás děje, z chudoby a životní mizérie vám puká srdce a mnohdy se dostaví beznaděj, jak pomoci všem.

24.7.2016 v 7:00 | Karma: 10,62 | Přečteno: 309x | Diskuse| Cestování

Alexandra Kropp

Pomoc je sdílení, sdílení je péče a péče je láska (2. část)

O dobrovolničení na Bali jsem sepsala knihu „Autentické pojednání o Nejzelenější škole na Zemi a vědomé pomoci”.

21.7.2016 v 7:00 | Karma: 9,41 | Přečteno: 138x | Diskuse| Cestování

Alexandra Kropp

Pomoc je sdílení, sdílení je péče a péče je láska (1. část)

Před několika měsíci mě blogerka Ivana (Nomad is Beautiful) požádala, jestli bych ji napsala krátký příběh, kdy jsem na Cestách někomu pomohla. Složila jsem hlavu do dlaní, propánajána jakou situaci mám popsat...

19.7.2016 v 8:32 | Karma: 10,65 | Přečteno: 131x | Diskuse| Cestování

Alexandra Kropp

Ostrava, světoznámá festivalová velmoc

OSTRAVA JEDE a nyní vyhrává všemi barvami, Vivat Colours of Ostrava:-) Futuristická sága ocelového města se naplnila...

17.7.2016 v 11:23 | Karma: 14,03 | Přečteno: 361x | Diskuse| Společnost

Alexandra Kropp

Světová utopie beznaděje

Když jsem se včera ráno probudila, napadlo mě:„Pátek patnáctého, to bude príma den”, nezní to tak nechutně jako pátek třináctého, i když pro mne je vždycky šťastný.

16.7.2016 v 11:22 | Karma: 11,84 | Přečteno: 292x | Diskuse| Společnost

Alexandra Kropp

Nomádem ano či ne.-?

Pohráváte si i vy s myšlenkou, že dáte výpověď a odletíte na přepychové pobřeží a tam budete v houpací síti chytat lelky a užívat si nicnedělání? A pak až se vám to omrzí, vezmete počítač a stanete se digitálním nomádem?

8.7.2016 v 6:21 | Karma: 13,50 | Přečteno: 271x | Diskuse| Cestování

Alexandra Kropp

Jíst, meditovat a nelhat!

Jezte, jako by se nikdo nedíval, meditujte jako byste byli mnichové a milujte tak, jako by vás ještě nikdo v životě nezradil! A hlavně nelžete sami sobě:-))))

7.7.2016 v 6:20 | Karma: 8,88 | Přečteno: 284x | Diskuse| Ona
  • Počet článků 61
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 353x
Alex Kropp alias SAMA NA CESTÁCH

 

Světoběžnice, inspirátorka, spisovatelka - průvodkyně do neznáma, která se vydala do světa uchopit své životní poslání a převést ho v každodenní realitu sdílení i altruistické pomoci. Pohodlí domova vyměnila s radostí za nejistotu dobrodružství při cestování a už několik let se věnuje dobrovolnické činnosti ve světě a pomáhá těm, kteří to potřebují.

Její aspirací je sdílení vlastního osobního příběhu:„Cesta životem snovým a smysluplným, okořeněná inspirací a motivací pro druhé k žití plnohodnotných dní” prostřednictvím osobní stránky SAMA NA CESTÁCH (www.samanacestach.cz). 

SDÍLENÍ JE PÉČE, PÉČE JE LÁSKA  A LÁSKA JE NADE VŠE 

 

Seznam rubrik